De ceremonies worden over 3 dagen verspreid. De eerste dag is voor de Siraman ceremonie: het is een ritueel dat lichaam en geest reinigt. Dit ritueel wordt apart georganiseerd voor bruid en bruidegom de dag voor het huwelijk. Het huwelijkskoppel zal na dit reinigingsritueel zowel lichamelijk als geestelijk rein zijn. Deze ceremonie wordt 's namiddags georganiseerd, de dag voordat de andere belangrijke ceremonies, Ijab en Panggih, worden uitgevoerd. Siraman van de bruid wordt uitgevoerd in het huis van haar ouders,Siraman van de bruidegom wordt uitgevoerd in het huis van zijn ouders. Meestal gebeurt dit ritueel in de badkamer of op een speciaal voorbereide plaats zoals in de tuin. De keuze van de personen die de rituele reiniging zullen uitvoeren, wordt als zeer belangrijk beschouwd. Naast de ouders kunnen daarbij ook oude, vooraanstaande mensen helpen. Ze worden geselecteerd op basis van hun goede moraal. Het aantal personen die Siraman geven, wordt beperkt tot zeven. Het Javaanse woord voor zeven is Pitu, dus die mensen geven het koppel dus Pitulungan of help.
Verschillende zaken moeten voorbereid worden:
De familie van de bruid zendt een bode naar de familie van de bruidegom. Deze bode heeft een kleine kom gevuld met water en bloemen bij. Dit heilige water, Banyu Suci Perwitosari, symboliseert de essentie van het leven en wordt samengevoegd met het water van de familie van de bruidegom.
De bruid/bruidegom komt van haar/zijn kamer vergezeld door de ouders. Zij/hij wordt naar de plaats van het gebeuren geleid. Achter haar/hem een stoet van mensen, elk dragen ze een plateau met batik hemden, handdoeken... die gebruikt zullen worden na de ceremonie. Zij/hij zit in de stoel. Er wordt gebeden. De eerste persoon die haar/hem reinigt is de vader. Na hem komt de moeder. Daarna volgen de andere personen. De laatste persoon die hen reinigt, is de Pemaes of een andere speciale oudere persoon.
Ze gieten allemaal water op haar/zijn handen, waarmee zij/hij de mond spoelt. Daarna wordt er water gegoten over het hoofd, het gezicht, de oren, de nek, de handen en de voeten. Alles wordt drie keer herhaald. Hierna gebruiken ze de traditionele shampoo en poeder om haar/hem verder te reinigen. Wanneer de Kendi leeg is, breekt men deze op de vloer, terwijl men zegt: Wis Pecah Pamore. Hiermee bedoelt men dat zij/hij zuiver is en klaar om te gaan trouwen.
Na de Siraman zit de bruid in haar kamer. De Pemaes droogt het haar met een handdoek en wrijft het in met gel en geparfumeerd poeder (ratus). Het haar wordt naar achter gekamd en in een dot (gelung) vastgezet. Het gezicht en de nek worden gereinigd. De make-up wordt aangebracht. Deze is in overeenstemming met het type huwelijk. Hierna wordt de bruid gekleed met kebaya (een blouse, die vooraan wordt dichtgeknoopt) en batik kledij van Sidomukti of Sidoasih motief. Dit symboliseert een welvarend leven en aanbidding door anderen.
Java, the heart of the Indonesian Republic. An Orientation to the Culture and Traditions of Java.